gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 20 juni 2015

Midsommar och midsommardagen

Av gammelflaxen - 20 juni 2015 21:19

I går var det midsommar och vi vårt midsommarfirande var fyllt av skratt, familj, vänner, god mat, och helt enkelt jättebra.


Ajax, Emmie ovch Hope

 


*


I dag fick hundarna ett kort fyspass, mitt under en regnskur, 


Mot kvällen åkte jag och hundarna in till klubben för att träffa Marie och Stina för lite träning. Jag tog med "nosework väskan" för jag tänkte att de var dags att träna lite och Marie hade tänkt desamma och redan hunnit gömma tops på 2 ställen i klubbens lilla friggebod.


På friggebodsverandan låg en liten liten fågelunge (talgoxe) som ramlat ur boet. Den var inte gammal för den hade nästan inga fjädrar. Först trodde vi den var död, för den låg helt stilla, men sedan såg vi att den rörde lite på sig och då blev vi rädda att den var skadad och att vi måste ta bort den.......men när jag tog upp den och värmde den lite så åt den gladerligen mygg som Marie kom med. Vi la tillbaka den i boet bland de andra syskonen och mamman var dit med mat.


 

Jag tränade lite lynad med Hope. De blev rutan, hopp/apport och vittringen. Ja en del ff också.

När Stina kom så blev de nosework. Marie preparerade 8 ställen utomhus också.


Emmi hade inga problem att hitta doften i stugan, som låg i en back. De var tre backar (lådor staplade på varandra) och doften fanns i den mittersta. Andra doften fanns på golvet innanför en dörr, som stod lite på glänt och den hittade hon snabbt.


De var lite jobbigare för Hope, som inte gillade golvet i friggeboden, men hon markerade doften bakom dörren.


Ute gick de jättebra för båda. Jag starade med Emmi. Hon markerade alla 8 ställena väldig snabbt,


Här är topsen under en näverbit

   

Här letar hon längs med en vägg och topsen finns i en springa

   

Emmi letar och hittar snabbt rätt. (Har ingen bild på markeringen)

   

Sista topsen är gömd i stenmuren och här är en perfekt fysmarkering

 

Finaste Emmsi, här stod hon riktigt fint också (trots mattes pussar)


Så var det Hopes tur. Första topsen var under gungans ena ben. Hon markerad snabbt rätt.


Hm kan de vara här?

 

Nej här var det

     



Så letar hon längs med masten. Hon gick först förbi topsen. Hade jag inte vetat var den var hade vi missat den. Nu vände jag tillbaka och lät henne leta igen.


 

Nu hittar hon den

  

Nästa tops ligger i ett hål i en betongsugga.


Den hittade hon snabbt

 

Så klar blir de belöning vid varje markering. Laxpastej på tub var detidag

 

Hon letar vidare och markerar snabbt och bra.


I röret ligger den, så helt rätt markerat

 

Här letar hon och fryser sedan på  topsen. Ni ser den lilla vita topsen alldeles under hennes nos

 

 

Där var den

 


och den sista i stenmuren

 

 

Är så nöjd med båda tjejerna. De letade snabbt och hittade topsen.  Några små missar från Hope och från mig. Jag klickar lite för snabbt. Jag måste låta dem markera lite längre innan klicket kommer och jag måste också träna på mer frysmarkeringar när vi inte letar dofter.


Tänk så kul både jag och tjejerna tycker att de här är.


Tack Marie för bilderna.


Vi avslutade som vanligt med fika och prat, så mysigt.

 

 

 

 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards