gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 8 mars 2015

Lite allt möjligt

Av gammelflaxen - 8 mars 2015 13:16

Nu var de riktigt länge sedan jag skrev något på bloggen.


De beror på att de har varit riktigt lungt på träningsfronten. Visst tränar vi men vi har haft så mycket snö att de varit svårt att träna ute och någon inomhus hall har vi inte på närma håll, så vi har tränat inne i köket och inne på klubben. Då blir de mest små delar av moment man kan träna eller trick.


 

En hel del snö

 

Som vanligt krånglar min kropp (suck) och de blev 1 v på sjukhuset (ortopenden) och när jag kom hem så måster jag ta de lugnt, så då har de blivit mindre träning en vanligt, men långromenader och fys med husse har de blivit.


Hope och Emmi 


 

Emmi är med husse överallt

 

 

Hope

 

Nu börjar snön försvinna, men då är de blött och väldigt lerigt i stället, men vårkänslorna och träningsuget kommer och idag laddade jag ner en träningsapp till iphonen.


Jag har ju länge tänk att jag måste planera och organisera våra träningar bättre, sätta upp delmål och mål inom allt vi tränar, så som tävlingslydnaden, brukslydnaden, specialerna, rallylydnad, tricken och fysträningen. Träningsdagbok för att komma ihåg hur de gått och lättare se om vi behöver förändra något osv, men längre en till tanken har de inte kommit.


Nu såg jag den här appen och då hoppas jag att de blir av att planera och skriva. Jag tänker iallafall göra ett allvarligt försök. Jag hoppas också att jag gillar appen och kan få med de jag vill.


  


Canis kom för ett tag sedan och där står de som alltid en massa intressanta artiklar, bla stod de om att använda/träna in en ny sekundär förstärkareare, jag och Hope har redan en, men jag måste nog börja träna den mer målmedevetet för att upprätthålla betydelsen. Alltid bra med påminnelser.


Så då hamnar det i träningsappen som ett av våra mål.


  


Så många lägger upp filmer och skriver i sina bloggar om att de tränar drag och kör kickbike. De får mig att tänka på de år jag hade slädhundar och ett citat av George Attla, som passar alla som tränar, tävlar och håller på med hundar.


"......... the dog never makes a mistake. He is a dog and he does what he does because he is a dog and thinks like a dog. It´s you that make the mistake because you haven´t trained him to want, what you want him to do, when you want it. Or you have misjudged what he is abel to do, physically or mentally. So if a mistake is made in the team, it´s you taht made it not the dog."



George Attla är en legendarisk slädhundsförare från Huslia, Alaska. Han har tex 10 vinster i Fur Rendezvous World Championship, 8 vinster i North American World Championship mm


Han har tävlat mellan 1958 - 2011


Ni som har slädhundar, vet säkert vem han är.


 Jag tränar forfarande lite drag ibland för att de är kul och en så bra fys träning.


Hope

 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards