gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 2 november 2014

Blandad hundträning i dag agility, patrullstig och trick

Av gammelflaxen - 2 november 2014 18:09

  m De känns inte som om vi tränat särskilt mycket den sista tiden förutom fysträning,

men i dag blev de blandad träning för tjejerna.


Först blev de en liten stund på agilitybanan med Emmi. Hon tyckte de var superkul, som alltid.


Efter de, så blev de patrullstig för båda två och för Marie och Xit. 


De var 4: gången för oss. och Emmi var först ut. De var 2 vindövningar och en med ljud.


De var en rygga och en regnrock som fick vara "vind figgar" med godis på¨. För Emmi var de första gången utan människor som "vind figgar" och Marie var "ljud figge". Vinden var lite snurrig och ojämn, vilket gjorde de lite svårt vid första vindmarkeringen.


På tillbaka vägen så låg vinden på bättre och hon markerade fint. De gjorde hon även vid ljudet. Lite mer nosande än de har varit förut blev det idag, men de beror antagligen på att ännu så vet hon inte vad som riktigt förväntas av henne och att de varit hundar på rastning efter patrullstigen.


Jag måste också gå långsammare och låta henne markera en längre stund innan jag belönar.


Så var de Marie och Xit´s tur och då var jag "vindfigge". De är så duktiga.


Därefter var de Hope. Hon hade suttit och taggat i bilen och var väldigt på.  Hon gick ungefär som Emmi,. Vid ljudet så markerade hon fint, men var inte alls intresserad av att gå ut och kolla vad de var som lät, men tillslut sprang hon ut och fick äta godis hos Marie.


Emmi och Hope har ännu inte lärt sig miljö signalerna "för nu tränar vi patrullstig".....men med mer och tätare träning så kommer de att förstå, redan från första omkopplingen i halsbandet och komandot"pass på".


Stina kom och fick prova på för första gången med Puma.


Så blev de fika inne och sedan lite småträning. Emmi fick träna "hålla i en pinne" med  tassarna och vi körde lite cop cop, positions träning och frysa på handtarget bla.


Här är en suddig mobilbild

        

De är lite träning kvar innan Emmi kan "hålla pinnen" ordentligt


Hope fick lite "titt upper" på höger sida (måste ju träna för avancerad klass) och sitt/stå också på höger sida.

Stegra, snurra, backa och ingångar på höger blev de också.


Allt som allt har de varit en bra tränings dag, alltid så kul att träffas och träna.















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards