gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 13 september 2014

Nu har vi tränat patrullstig för första gången

Av gammelflaxen - 13 september 2014 17:20

Nu var det ett tag sedan jag skrev något här, så de var väl dags att uppdatera lite.


De blir inte i någon särskilld ordning och vi börjar med torsdagen den 11, då träffades några ekipage på klubben för att bli genomkörda i elitlydnaden. Vi har inte de momenten klara, men var med på gruppmomnenten i alla fall. 


Gruppmomenten börjar med sitt i grupp i 2 min, med gömd förare.  Sedan är det platsliggning med gömd förare och störning.


Har lånat bilder av Susann

     

Hope har full koll på huset vi alla står bakom

 


Jag fotade lite när ekipagen gick elitlydnaden och sedan tränade vi lydnad jag och Hope. Vissa momnet går kanon andra mindre bra.

 

Senare på kvällen hade vi föreläsning av Göran och Anette i patrullhund. De sist till lagada grenen i bruks.


Vi har 2 ekipage som tävlar i patrullhund på klubben bla Anette. Hennes man Göran är en av 7 domare i vårt län som kan dömma i den specialen. De var en bra och informativ föreläsning och så klart är vi fler som vill prova.


Patrullhund består förutom den vanliga lydnaden, av en patrullstig på 600m i lägreklass och efter den stigen ska hunden både vind och ljudmarkera, alltså hunden ska markera att den känner doft av en person och markera att den hör någon i skogen. Markeringarna ska ske ljudlöst. De ingår även patrullering med spårupptag. Spåret i lägre är 400m med 3  + 1 apport och apporterna  består av trä, metall och tyg i lägre.


De här verkar ju jättekul, så jag måste ju bara prova. Jag är ju novis i den här träning, även mina hundar så vi testar oss fram.


Om man tränar ensam så går de bra att lägga ut tex kläder eller sin rygga och placera godis/leksak  som belöning.


Jag provade allra första gången ensam med Hope och hade då gått längs med patrullstigen och lagt ut bla en fleecejacka med köttbullar på. Jag hämtade Hope och vi gick sakta längs med stigen och Hope markerade så bra.


På tävling ska hunden inte springa ut till figgarna, men på träning kan de vara en fördel, som sagt Hope markerade så snygg och jag kopplade loss henne................men hon ville inte springa ut och så jag skickade ut henne och då sprang hon dit och åt köttbullar. De hade nog varit bättre att börja med riktiga figgar.


Så de har vi gjort nu, alltså använt en person.


Vi hade inte vallat av patrullstigen och anväde oss av en liten grusväg (då de är lättare för mig)

Daniel gick in i skogen och längs med stigen ca 50 m. Jag tog ut en av hundarna och gjorde den ritual som ska bli vår. Gick sakta fram och höll koll på Hope och hon markerade jättebra.

 


Nu var de inte heller några problem att få henne att springa ut och få sin belöning.


Hope kom tillbaka till mig och vi gick till bilen, då fortsatte Daniel 50 m till och satte sig. Jag plockade ut Emmi och gjorde samma ritual med henne och började sakta gå framåt. De blev lite spårande på stigen och hon ville ju även gärna i i skogen där Hope sprungit in, men vi fortsatte framåt och hon markerade också så fint när hon kände Daniels doft.

 


Vi tränade på så här och de blev ca 4 markeringar för doft och en för ljud. Jätte duktiga var tjejerna. De gäller ju även att tänka på vinden, så att de har större chans att känna doften.


Jag hoppas vi får till några träningar med träningskompisarna någon dag/kväll framöver.


Vi har även haft lite fys träning, eller vi och vi.....hundarna menar jag.


Jag försöker också fota och vägrar använda mig automatiken........ utan vill lära mig att ställa in själv.


Här är Emmi som njuter i solen

   


Fler Emmi bilder

     


 

 

Jag och Hope har även tränat en del lydnad. 


Marie och jag har haft en temakväll på klubben om uppletande och de ska vi även ha på ons.


Nej nu är de bäst att sluta sitta vid datorn och ängan sig åt familjen och lite gofika.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards