gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 7 januari 2014

Första spårträningen på de nya året

Av gammelflaxen - 7 januari 2014 11:14

I går var vi i väg och tränade spår. De var så skönt att tjejerna fick lite "riktig" träning, trots att jag inte kan göra så mycket själv just nu. 


När jag gjort ordning belöningen (frolick och leverpastej) packat i matsäck mm så hjälpte Daniel att ta ut allt till bilen och se till att hundarna kom in i sina burar. Efter lite krångel kom jag också in i bilen och kunde åka i väg till spårskogen och Marie, Maud, Stina, Kajsa och Tuben med hundar. 


När jag väl kommit in i bilen går de lika bra som vanligt att köra, de är just de där att ta sig in.....


När alla spåren var lagda så fikade vi vid Liss Tansen. Jag parkerade så jag kunde prata och vara med utan att behöva kliva ur bilen. 


Goa Marie spårade med mia tjejer. Först gick hon med sin fina Xit, eftersom hans spår legat längst. Så var de Hopes tur. Hon fick ett spår på ca 1 km, på ett för henne nytt ställe. Stina som gått sina spår redan, gick bakom Marie och Hope.


Hope och Marie, påväg till påsläppet

 

Spåret gick pp och ner, mycket stenar och mestadels på ett hygge

 

Vädret var inte det bästa blött och ännu mera blött

 


Hope spårade som vanligt jätte bra, men hon missade några pinnar. Jag störde henne i början när jag åkte i väg med bilen och hon skulle ha lite koll vart jag tog vägen, där missade hon troligen första pinnen, sedan missade hon en apport som låg gömd under mossan. Lite roliga svårigheter som utvecklar hunden. Nästa gång hittar hon den också.


Så var det Emmis tur. Nu hade de hnnit blivt så pass mörkt att de inte gick att fota. Emmis spår låg på vad vi kallar "salsgolvet" och var ca 1 km det också. 


Spåret gick både i skogen och på skogsstigar. Mitt på spåret flög en stor tjäder upp och både Marie och Emmi hoppade till. Emmi fortsatte spåra, så fort hon hade tittat upp och sätt vad de var. Duktig tjej.


En gammal bild på Emmi

 



Tog en bild med mobilen när Emmi kom och hälsade på mig, när hon var klar i spåret.

 

 


Tänk vilka goa vänner jag har som ställer upp nu när jag går (sitter) här och väntar och väntar på att få en op tid.


Här är en bild på Stina och hennes Stella, som fick sitt första lilla spår . Lite smutsig om tassarna.

 


Stella var så duktig, använde nosen på en gång. Stinas andra lilla pudel dam Puma fick ett apelspår, som gick fin fint.


Tack snälla rara Marie för all hjälp


I lördags em kom Stina och Marie förbi med lite fika och vårtecken i form av jättefina rosa tulpaner.


Både Janne och Daniel har kört lite fys med hundarna och jag försöker träna lite trick/lydnad inne i köket. Jag har lite planer på vad jag vill träna men, vi får väl se hur det går. Jag tänker inte sätta upp några mål ännu inför det här nya året.


Men min förhoppning är att få op så fort som möjligt (inget jag kan påverka) och sedan träna upp mig att gå, när de är klart så kan jag sätta upp tränings/tävlingsmål för mig och tjejerna.


Nu under min ofrivilliga timeout, så tränar jag de jag kan, när jag kan och är så glad över min familj och mina vänner.


Nu ska jag ta lite kaffe och sedan i kväll har vi HUS möte här hemma.


 

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards