gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 27 november 2013

Nu har Jonna varit borta 1 år. Lite träning och annat

Av gammelflaxen - 27 november 2013 13:02

 Nu var det 2 veckor sedan jag uppdaterade.

  I går var det 1 år sedan älskade Jonna fick somna in   

 

Hon blev 13 1/2 år och var full av bus och glädje in i det sista, även om hennes kropp inte längre fungerade.

Hon blev sjuk i maj och sedan i slutet av november blev de ohållbart.


Hon lämnade många glädjefulla och fina minnen. Tårarna kommer då och då och hon är saknad,

Jag kan se henne hoprullad sovande på sängen eller stå i köket och titta in i sovrummet och med "hela sig" visa att hon ville gå ut.


Hon var med mig på Caniskursen när jag blev klickertränare och vi båda var "crossover"

Jag kommer i håg när hon äntligen förstod att hon kunde "lura" mig att klicka och belöna genom att göra olika saker. Så kul hon tyckte de var och hur mycket mer hon gillade att träna med klicker och att vi även fick till en del trick.


Jag kunde tex hålla 50 kr i ena handen och 100 kr i andra och fråga henne vilken vi skulle köpa hundgodis för eller hålla ett kort i vardera handen och be henne peka/nosa på de jag frågade om.

(var är Daniel, var är ekorren eller vad nu korten föreställde)

Hon pekade alltid rätt och Daniel och hans kompisar som var små då, tyckte de var roligt.


Hon kunde öppna kylskpået på jobbet (som öppnades med en pedal), tända lyset/släcka lyset klättra upp på Lennarts rygg (Jaspers husse, vi jobbade i hop då)

Hon blev super duktig på tt plocka upp saker. Vi tränade en hel sommar på apportering, då hon inte alls gillade det och sedan var hon ovärdelig 2009 när jag satt i rullstol efter höftop och även sedan när jag fick gå men inte böja mig.

Hon plckade upp allt från strumpor och kläder till batterier och tabletter som jag tappade. Hon kunde hämta böcker åt mig eller en spegel, ja hon var som sagt ovärdelig då lilla fina Jonna.


Ett riktigt matvrak också, hon åt allt tex råttgift. Då blev det veterinärbesök och k vitaminsprutor i flera dagar.


En gång när vi var i skogen och gick försvann hon efter en stig och kom inte när jag ropade................hon hade hittat några som grillade ett par km bort och skyndade dit för att tigga eller stjäla något.


Hon var en hund med mycket egen villja och envis som få.


Älskade prickfia


  


Mitt öga är ännu inte bra jag ser suddigt och hornhinnan är svullen och grumlig, men de gör inte längre ont och de rinner inte tårar, fast jag är ljskänslig ännu.

Hoppas de blir helt bra, tänk vad en hundtass ska ställa till.


  


Vi små tränar, jag och mina hundar. När höften bara blir värre och värre är de inte så mycket mer man kan göra.

Vi kan inte träna ff eller något ute. De blir lite innomhus träning hemma och på klubben.


Trickutmaningen är vi klara med, iallfall jag och Hope. Ännu har vi inte fått den godkänd men vi får väl se om vi uppfyller alla kriterier.


Här kan du se en liten film på trickutmaningen "cirkla"http://youtu.be/IL0xpIolx4g


  


Gf kursen går också bra att ha, eftersom vi har den innomhus. I går hade vi andra gången och kursarna är som vanligt jätte duktiga.


  


Här kommer lite bilder på mina hjärtan.


Hope i pausen när vi fystränar eller rättare sagt de fystränar

 


Kom igen jag vill iväg

   

Lite fler bilder

     

Daniel och hundarna var ute på långpromenad

     

Nu eldar jag i köksspisen och i kväll blir de mys och mat med härliga vänner


Hade även lyxen att få super god lunch borta i går  


  

























 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards