gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 14 juli 2013

Träff på bruks, båt och hav, spår

Av gammelflaxen - 14 juli 2013 18:41

   I torsdags em kom Liz och Monica hit för en träningsträff. Vi träffades på klubben tillsammans med Marie, Suss och Maud.


Maud och Monica

 

och Lille P


Peppsi ur Meet MyOwns Chokladkull

 


Hopes bror Zanto

 

Hope fick vara hemma eftersom hon var i höglöp och jag inte ville förstöra för alla killarna i dag.


Suss och Lotus pratar apportering med Marie

 

Monica och Prizma

 

Marie och Xit

 

Marie och Emmi tränar agility

   

 

Lotus


De var en jättebra träningskväll. Emmi fick träna agility med Marie och sedan tränade jag lydnad.

Så kul att Liz och Monica kom, nästa gång får vi åka till dem.


Fredag och lördag bjöd på supersommar, så då blev de ut på havet med båten. Så skönt och härligt.


Fotade lite annat än hundar

 

 


Tänk att de kan vara så härlig på havet, doften, tyngden av vattnet när man kommit ut på djupet, de sövande gunget och kluckandet när man ankrat i en vik och lagt sig tillrätt i fören, ja de är bara en del av känslan.


  


Eftersom hundarna i fått göra något sedan i torsdags, så fick de spåra med Daniel (lill husse) i em.

 Båda tjejerna fick spår på ca 1200 m. Emmi med 6 pinnar  och slutet.

 


Hope hade 5 och slut.


Först ut i spåret var Emmi.

 

Oj vad fort de gick. Daniel joggade efter Emmi som plockade upp de första 5 pinnarna, 6:e markerade hon "bara" och den sista fick hon ringa för att hitta. De var Emmis andra spår i år, så hon gjorde ett kanon jobb.

Daniel gjorde också ett jättebra spår, i rätt svår teräng och långt. De är 5-6:e gången han lägger och går spår.

Så glad för att han gick i dag och är så glad över min duktiga tjej.


Här kommer de tillbaka

 


Hope fick lika långt spår, alltså dryga 1200m och de var hennes första spår i år.

      

Hope markerade inte alla pinnarna och har också väldigt bråttom. Daniel höll även här hennes fart. Hopes teräng var svårare, båda fick i skog och över myr, stig och ris, men Hopes var ändå snäppet svårare med blöthål tex.


Nu är de ute på vägen igen och springer/joggar till bilen 

 


De är så roligt när Daniel är hemma och har tiden och lusten att hjälpa mig i skogen. 


De är så frusterande att inte kunna lägga och gå spår själv, men jag är glad de gånger jag får hjälp, eftersom båda tjejerna tycker de är superkul med allt skogsarbete.


Rapport har de blivit rätt mycket av i vår/sommar.


Emmi gick som sagt kanon i dag, hela tiden med nosen i backen, snabb och smidig. I dag gick hon bäst, enligt Daniel. Hope går gärna med högnos. Hittar spåret utan problem hon också, men inte lika spårnoga.


Hope har ju tränat rapport från de hon var liten och inte fått ordentlig "spårträning" medan Emmi tränat spår  sedan hon var liten liten.


 

Lite bus orkar de med efter en liten stund

      


Nyss hade jag ett litet avbrott i "bloggandet" för att försöka få ut en fladdermus från övervåningen. Jag tycker jag hört något flera dagar och jag har gått och tittat om någon fågel skulle vara inne...................men inte sätt någon.................men De visade sig vara en fladdermus, som nu är ute igen, Tack vare Daniel   










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards