gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2012

Första Träningen Inomhus I Höst

Av gammelflaxen - 11 oktober 2012 17:42

Nu har både jag och hundarna vilat upp oss sedan de 3 dagarsnas mycket aktiva "hunderi" och roliga.

Ja de var väl mest jag som måste vila upp mig, om jag ska vara ärlig........


Lite små bus har de blivit. Här är de mina tjejer och Ajax.


Här om dagen kom Canis.............alltid lika roligt att få den. Fastnade för en artikel av Dr Sophia Yin. Den tar upp lite historia om klickerträning och beskriver lite om motståndet att använda de här "nya" inlärningssättet.........som inte är särskillt "nytt!! och hur Bob Bailey i mitten av 1960-talet arbetade med ett projekt åt CIA, där de använde sig av auditativ dirigeringsträning på bla katter och hur han (Bob Bailey) i slutet av 1990- talet hjälper till med liknande träning åt Nerlänska polisens hundträningsgrupp.


De här projektet åt CIA, berättade han även om när jag var och lyssnade på honom för x antal år sedan.


Ett stycke handlar om när man kör fast i inlärningen och då väldigt gärna skyller på hunden, istället för att inse att de är man själv som gjort fel på något sätt, tex haft för dålig kriterieplan eller varit dålig i sin timing.


De finns också en artikel om träningsstrategier och handlar om att man kan välja en prioriteringslista. Där man då strävar efter att välja den som är minst inkräktande/påträngande för individen. (Least intrusive intervention).


När jag läser den känner jag igen en hel del som jag gör, utan att ha haft något namn på det.


  


Nu när de börjar bli mörkt tidigt på kvällarna, är vi några som bestämt oss för att börja träna inomhus igen och då köra i genom grundfärdighetslistan. Jag tänker nog inte träna så mycket gf med Hope, utan med henne tänker jag koncentrera mig på små detaljer i färdiga moment och nyinlärning av andra. Emmi däremot kommer jag träna igenom med gf och Jasper också.


GF lista och en tom "godis" burk

 


I går kväll träffades vi, jag, Marie, Kajsa och Maud. Här är lite bilder.


Marie och Xit, tränar på ställandet. .

 

Marie går ju samma kurs som jag och Stina gjorde för flera år sedan (utb till klickertränare). Där ska man kunna bjuda alla grundfärdigheter bla.


Kajsa med Gizmo 7 mån

 



Maud och Peo

 


Jag och Emmi tränar på att hålla fokus, med Xit som störning 

 


Eftersom Emmi älskar att kampa, försökte jag avsluta barje pass med lite kamp.

 


Hope fick bla störningsträning då Marie höll godis när henne och över huvudet på henne mm och hon skulle forfarande så klart ha fokus på mig.

 

Här är de belönings dags


Maud och Molly

 

En stor bc tik, med massa energi. 2 dagar yngre än Emmi


De var så roligt i går att träna ihop och jag var så nöjd med båda mina fina tjejer.

Kul att hinna hjälpa varandra, fika och prata. De tar ju lite tid när vi tränar en och en.............och när vi man väl kommit igång är de ju svårt att sluta..............en gång till bara............


I dag blev de lite hundbus med Ajax igen och sedan kom lennart förbi med sin flock.


Lewi tog ocjstack iväg en sväng.......................ja de är ju älgjakt!!!



Riktigt fint väder idag också.

 


Bus bus

 


Tänk att de alltid blir så mycket och långt....









  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards