gammelflaxen

Direktlänk till inlägg 9 september 2012

Emmi är så duktig i fårhagen när Nina går med henne

Av gammelflaxen - 9 september 2012 18:41

I dag hade vi en kursdag i fårhagen för Katarina Nina Jönnson uppe i Lingbo, på fårfarmen.

Vi är katterna bland herrmelinerna där med våra aussisar, men de märker man inte av.

Alla raser är välkomna.


De är så vackert där. Så här ser de ut åt ena hållet.

 


På farmen är de just nu mycket som ska fixas inför helgens Km och vallanlagstest. Här står Lennart och tittar ner mot tävlingsbanan.

Lennart hade så ont i ryggen idag att Nina även fick valla med Jasper. De hade redan varit ute i hagen ett tag när jag kom dit och som vanligt så fick Jasper beröm.

 


Sist jag tränade med Emmi var hon så super het och jag är ju ganska orörlig..............inte så snabb och inte så stark i händerna heller. Så Nina tog Emmi och de går så bra då. Emmi sköter sig som hon ska.

De började i en liten hage.


 

Och Emmi gjorde så bra i från sig.


De här tackorna är lite tuffa på nyabörjarhundar, så de fick stå för sig själva ett tag

 


¨Så var de Jasper igen. De starade också i lilla hagen och forsatte ut i en lite större.

 


 


Om någon undrar över alla kvistar och annat i vägen, så beror de på att både Emmi och Jasper blir kluvna när de ser oss och vet inte om de ska till oss eller stanna med fåren, så jag försöker stå så de inte ser mig.......


Första drivnings försöken, så duktig!!!

 


Så ut i den större hagen, där upptäcker han mig


   

Jasper var så duktig i dag. Eftersom Lennart hade så ont i ryggen åkte de hem.


Emmi var ut i hagen igen med Nina och även hon lyckades bra med drivningen

 

Springa baklänges är inget jag klarar

 

mera drivning och se även så vackert de är även åt de här hållet...........


När de andra gick ner till den ännu större hagen, så tyckte Nina att jag skulle gå in i lilla hagen med Emmi som ett avslut. De gjorde jag och då var hon så het igen och inte alls så duktig som med Nina........men hon vågade flytta tackorna som vände upp mot henne och vi avslutade efter lyckade fösning.


Jag är så nöjd med dagen och glad över att Nina är så duktig med Emmi och att hon gör framsteg i fårhagen.


På fika och lunchpauserna blir de så klart en massa hundprat och de är också kul att lära känna nya människor.


När jag kom hem sprakade de så mysigt i köksspisen och de var varmt och skönt. De var även nystädat hemma så härligt. 


Nu är hundarna ute med husse, ja inte Jonna hon ligger och sover på sängen...............men är man 13 1/2 år så är man nog ganska nöjd med att äta och sova. Ok då, små promenader gillar hon också min fina gamla dam.


Själv tänker jag ta det lugnt och inne i värmen och umgås med familjen.


Just det alla 3 som tävlade i går blev godkända.

Grattis.


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gammelflaxen - 12 oktober 2016 17:50


Oj vad länge sedan jag bloggade något, de var i feb och jag hade varit på första kurshelgen i min utbildning till specialsöksinstruktör via SBK. Så förlåt alla ni som frågat och undrat när de skulle komma något nytt inlägg, inspirationen att skriva h...

Av gammelflaxen - 16 februari 2016 10:32


I helgen startade jag min utbildning till specialsöksinstruktör med inriktning  -  preparatsök, via SBK. De är en gedigen kursplan, där en stor del är praktiska övningar med hundar, sedan tillkommer teoretiska distansstudier och träning av hund mel...

Av gammelflaxen - 18 november 2015 12:22


Mina tjejer får fortfarande mest träna "nosarbete" och annat som de tycker är kul. Hope gillar dirrigeringsträningen, på "fågelhundsvis". Hon blir så glad och sprallig då och man ser att hon växer med uppgiften.   Jag har köpt 3 dummies (fast de ...

Av gammelflaxen - 7 november 2015 09:48


Jag fortsätter att koncentrara mig på nosarbete med tjejerna. Hårda spår och nosework är de som dominerar vår träning sedan en tid tillbaka.   Hope har också fått börja träna dirrigeringsträning på fågelhundsvis. Hon tycker de är jättekul, så nu ...

Av gammelflaxen - 15 oktober 2015 10:00


Jag har bestämt mig för att byta fokus ett tag och ta lite paus från lydnaden, istället så ska vi träna mycket mera nosarbete. De komer att bli både hårda spår och nw.   Ja en del lydnad kommer de såklart att bli och lite rally, men till största ...

Presentation


Välkomna till Team Gammelflaxen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards